RADZENIE SOBIE Z ŻAŁOBĄ I KORONAWIRUSEM

Wspieranie kogoś pod koniec jego życia lub radzenie sobie ze śmiercią kogoś ważnego nigdy nie jest łatwe. Ale dla wielu ludzi pandemia koronawirusa jeszcze bardziej utrudnia sprawę. Mamy informacje, które pomogą Ci przetrwać ten czas.


Czy mogę odwiedzić kogoś, kto umiera?

To naturalne, że będziesz chciał być z osobą, na której Ci zależy w ostatnich dniach, zwłaszcza jeśli nie mogłeś jej zobaczyć przez jakiś czas z powodu wskazówek dotyczących koronawirusa. 

Jeśli ktoś zbliża się do kresu swojego życia, personel dołoży wszelkich starań, abyś mógł się z nim pożegnać. Tam, gdzie możesz odwiedzić, zwykle pozwalają tylko jednej osobie przy łóżku, ale jeśli możliwe jest dystans społeczny, mogą odwiedzić dwie osoby. Jednak szpitale, hospicja i domy opieki będą miały własne zasady dotyczące odwiedzin i będą musiały myśleć o ryzyku dla innych, personelu i gości.

Wdrożone zostaną procesy, które pomogą zapewnić bezpieczeństwo Tobie i innym. Możesz zostać poproszony o noszenie sprzętu ochronnego, takiego jak rękawiczki lub maska ​​na twarz, i zalecenie pozostania 2 metry od innych. Jeśli zostaniesz poproszony o noszenie sprzętu ochronnego, zastanów się, jak może to wpłynąć na wizytę u tej osoby – może to zmienić sposób myślenia o chwili w Twojej głowie lub utrudnić rozpoznanie Cię przez ukochaną osobę. Przed przybyciem warto skonsultować się z personelem, aby wiedzieć, czego się spodziewać i przygotować się.

Jeśli nie możesz odwiedzić osobiście, możesz pożegnać się na inne sposoby. Możesz rozmawiać przez telefon lub rozmowę wideo. Możesz po prostu porozmawiać, czytać, śpiewać lub odtwarzać muzykę. Nawet jeśli osoba, na której Ci zależy, nie jest w stanie się z Tobą komunikować, może nadal słyszeć Twój głos i czerpać z niego pocieszenie. Możesz również poprosić personel medyczny o przekazanie wiadomości lub wysłanie laminowanych zdjęć lub listów do osoby, na której Ci zależy.

Chociaż może to nie zmieniać faktu, że nie możesz być tam osobiście, jest to sposób na komunikowanie się i łączenie z ukochaną osobą.


Utrata ukochanej osoby na skutek koronawirusa

Jeśli straciłeś kogoś ważnego przez koronawirusa, prawdopodobnie doświadczasz szeregu złożonych i trudnych emocji. Jeśli Twoja ukochana osoba zachorowała nagle lub niespodziewanie, możesz być w szoku i mieć trudności z przetworzeniem tego, co się stało. Możesz czuć się zły, że zostali ci odebrani przed czasem lub martwić się, że nie otrzymali opieki lub leczenia, których potrzebowali.

Nikt z nas nigdy wcześniej nie przeżył takiej sytuacji i może się wydawać, że inni ludzie nie rozumieją lub nie mogą się ze sobą wiązać. Warto porozmawiać z zaufaną osobą o tym, jak się czujesz. Jeśli wolisz porozmawiać z kimś, kogo nie znasz, dostępne są usługi wsparcia. Jeśli nie radzisz sobie z problemem, możesz również porozmawiać ze swoim lekarzem rodzinnym.

Jeśli ktoś, na kim ci zależy, umarł lub zbliża się do kresu życia, może być trudno rozmawiać o tym z otoczeniem. Broszura Porozmawiajmy o śmierci i umieraniu pomoże Ci dowiedzieć się, czego możesz się spodziewać i jak podejść do tych rozmów.

Radzenie sobie z żalem podczas pandemii

Utrata kogoś, na kim nam zależy, nigdy nie jest łatwa, ale dla wielu ludzi pandemia koronawirusa jeszcze bardziej utrudnia sprawę – zarówno tym, którzy stracili kogoś podczas pandemii, jak i tym, którym przypomina się o poprzedniej stracie.

Niezależnie od tego, czy straciłeś kogoś z powodu koronawirusa, czy z innej przyczyny, jest prawdopodobne, że pandemia będzie miała wpływ. Być może nie byłeś w stanie być z ukochaną osobą lub pożegnać się w sposób, w jaki byś chciał. Być może nie mogłeś uczestniczyć w ich pogrzebie lub odprawiać ważnych dla Ciebie rytuałów religijnych.

Możesz także opłakiwać kogoś, kto zmarł przed pandemią. Może podczas zamknięcia przypada rocznica, a może to był twój pierwszy raz w domu sam od śmierci ukochanej osoby. Rodziny i przyjaciele nie mogą być razem w zwykły sposób i możesz sam opłakiwać, bez swoich zwykłych struktur wsparcia. Możesz nawet mieć obawy dotyczące własnego zdrowia lub kogoś, na kim ci zależy.

Nikt z nas nie był wcześniej w takiej sytuacji i nie ma normalnego sposobu reagowania lub odczuwania. Możesz czuć się niespokojny, zły, zdenerwowany, samotny, winny lub nawet odczuwać ulgę. Nie można było przewidzieć, że to się wydarzy, ani przygotować się na to. Łatwiej to powiedzieć niż zrobić, ale staraj się nie być dla siebie surowym, jeśli chodzi o to, jak sobie radzisz.

Jednak czujesz, że może to być wyczerpujące i możesz nie mieć dużo energii – fizycznej lub psychicznej – i może być trudno upewnić się, że dbasz o siebie. Staraj się jeść wystarczająco dużo i dużo spać lub odpoczywać, kiedy możesz. Jeśli to możliwe, wyjdź na spacer, aby zaczerpnąć świeżego powietrza i zmienić scenerię. To może pomóc ci oczyścić głowę.

Niezależnie od okoliczności rozmowa o tym, jak się czujesz, może naprawdę pomóc. Jeśli śmierć nastąpiła niedawno, możesz nie być jeszcze gotowy i to jest w porządku. Ale staraj się pozostawać w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną – albo przez telefon, albo spotykaj się na zewnątrz.


Żałoba w izolacji

Dla wielu z nas naturalną reakcją po utracie kogoś ważnego jest zwrócenie się do przyjaciół i rodziny o pocieszenie. Ale kiedy jesteśmy proszeni o ograniczenie naszych kontaktów społecznych z innymi, możesz czuć, że musisz radzić sobie sam. Może to być szczególnie trudne, jeśli straciłeś osobę, z którą dzieliłeś dom i dostosowujesz się do życia samemu.

Niezależnie od okoliczności rozmowa o tym, jak się czujesz, może naprawdę pomóc. Jeśli śmierć nastąpiła niedawno, możesz nie być jeszcze gotowy i to jest w porządku. Ale staraj się pozostawać w kontakcie z przyjaciółmi i rodziną – albo przez telefon, albo spotykaj się na zewnątrz.

Chociaż jest to trudniejsze, nadal istnieją sposoby, aby pozostać w kontakcie z ludźmi. Jeśli nie możesz się spotkać, spróbuj pozostać w kontakcie online lub telefonicznie. Nie bój się prosić o pomoc i informować ludzi, czego od nich teraz potrzebujesz. To może być rozmowa o ukochanej osobie; posiadanie kogoś, kto będzie cię rozpraszał; lub poprosić kogoś, aby przyniósł Ci jakieś artykuły spożywcze.

Pomocna może być rozmowa z osobami, które mają takie same doświadczenia jak Ty. 


Żałoba i jak możesz się czuć

Wiele osób odczuwa poczucie winy po utracie kogoś ważnego i może zastanawiać się, czy mogliby zrobić więcej, aby pomóc. Może to być szczególnie trudne, jeśli nie byłeś w stanie spędzić dużo czasu z tą osobą w ciągu ostatnich kilku dni / tygodni lub jeśli uważasz, że nie byłeś w stanie dać jej pożegnania, na które zasłużyła, ze względu na wskazówki dotyczące pogrzebów. Może to również prowadzić do frustracji, a nawet złości z powodu wszystkiego, co się dzieje i tego, jak wpłynęło to tym razem na Ciebie i Twoich bliskich.

Te uczucia są całkowicie naturalne i zrozumiałe. Ale pamiętaj, że nie mogłeś przygotować się na taką sytuację, a te okoliczności wymknęły się spod Twojej kontroli.

Niektórzy ludzie mogą również czuć, że ich uczucia są w tej chwili mniej ważne, ponieważ wiele osób cierpi. Mogą czuć, że nie powinni rozmawiać o ukochanej osobie ani być tak zdenerwowani. Może tak być w przypadku osób, które straciły kogoś ważnego przed pandemią koronawirusa lub których śmierć bliskiej osoby nie była związana z koronawirusem. Fakt, że wiele osób boryka się z problemami, nie sprawia, że ​​Twój smutek i uczucia są mniej ważne. Nie powinieneś czuć się winny z powodu tego, jak się czujesz lub źle, prosząc o pomoc.


Radzenie sobie ze stratą, która wydarzyła się przed pandemią koronawirusa

Niezależnie od tego, kiedy doświadczyłeś straty, istnieje wiele powodów, dla których pandemia koronawirusa może Ci utrudnić. 

W tej chwili trudno uniknąć dyskusji na temat śmierci, ponieważ media często relacjonują pandemię koronawirusa i pojawiają się w rozmowach ze znajomymi. Dla niektórych może to być trudne i przywołać bolesne wspomnienia z poprzedniej straty. Przerwy od mediów społecznościowych, unikanie wiadomości i informowanie przyjaciół i bliskich, że w tej chwili trudno ci rozmawiać, może pomóc.

Być może wcześniej radziłeś sobie ze swoim żalem, spędzając czas z przyjaciółmi, spędzając czas poza domem lub wykonując czynności, które lubisz. Brak możliwości robienia tych rzeczy może utrudnić radzenie sobie i sprawić, że poczujesz się odizolowany lub samotny. Utrzymywanie kontaktu z ludźmi może pomóc w zachowaniu poczucia normalności i rutyny. Zapoznaj się z planowaniem cotygodniowych rozmów z przyjaciółmi lub rodziną lub sprawdź, czy możesz kontynuować swoje hobby w Internecie lub czy są jakieś nowe, które możesz podjąć w domu.

Szczególnie trudne może być przebywanie w domu, przy ciągłym przypominaniu sobie partnera lub ukochanej osoby, którą mogłeś stracić. Jeśli możesz, spróbuj się wydostać, po prostu postępuj zgodnie z wytycznymi.

Może się również wydawać, że śmierć ukochanej osoby jest mniej ważna, jeśli wydarzyła się przed pandemią koronawirusa. Możesz czuć się nieostrożnym lub zapomnieć o tym, co się stało. Chociaż w tej chwili sprawy są trudne dla wszystkich, nie oznacza to, że twój smutek jest mniej ważny ani nie oznacza, że ​​potrzebujesz mniej pomocy. Jeśli sprawia ci trudność, porozmawiaj z przyjaciółmi i rodziną o tym, jak mogą cię wspierać. Spróbuj szczerze powiedzieć im, jak się czujesz i co może ułatwić sprawę.


Pamiętanie i świętowanie ukochanej osoby

Jeśli w tym czasie stracisz kogoś, na kim ci zależy, możesz nie być w stanie uczestniczyć w jej pogrzebie lub celebrować jej życie tak, jak byś chciał. Może to być naprawdę denerwujące i możesz mieć wrażenie, że nie miałeś szansy odpowiednio się pożegnać lub przetworzyć straty.

Jeśli nie możesz uczestniczyć w pogrzebie, możesz poprosić inne osoby o nagranie nabożeństwa, abyś mógł je obejrzeć, lub poprosić o przesłanie do Ciebie kolejności nabożeństwa i odczytów. Możesz nagrać wiadomość do odczytania lub zapytać, czy ktoś mógłby przeczytać wiersz lub przeczytać w Twoim imieniu.

Niektórym osobom pocieszające jest spędzanie czasu na wspominaniu osoby, którą stracili, i wspólne refleksje nad swoimi wspomnieniami. Dobrze by było, gdybyś zapalił świecę, przejrzał zdjęcia lub posłuchał piosenek, które przypominają ci o twojej ważnej osobie.

Istnieją również sposoby upamiętnienia ukochanej osoby w domu. Możesz zasadzić kwiatek w ich pamięci lub stworzyć pudełko pamięci lub notatnik szczęśliwych czasów. Niektórzy lubią pisać wiersz lub list do tej osoby, wyrażając swoje uczucia.

Chociaż w tej chwili sprawy są trudne, nie zawsze tak będzie. Po złagodzeniu ograniczeń dotyczących dystansowania się, możesz zorganizować formalne lub nieformalne wspomnienie z przyjaciółmi i rodziną.


Jak mogę pomóc osobie w żałobie?

Kiedy ktoś, na kim ci zależy, opłakuje, może być trudno wiedzieć, co powiedzieć lub jak pomóc. Jest to jeszcze trudniejsze, gdy nie możesz ich przytulić.

Osoby pogrążone w żałobie podczas pandemii koronawirusa mogą czuć się odizolowane lub samotne. Staraj się jak najdłużej pozostać w kontakcie, dzwoniąc, rozmawiając wideo, a nawet wysyłając poczcie kartki lub prezenty. Możesz również zasugerować spotkanie osobiste, o ile będziesz postępować zgodnie z wytycznymi rządu. 

Niektórzy ludzie mogą nie chcieć rozmawiać, ale poinformowanie ich, że o nich myślisz i jesteś przy nich, gdy są gotowi, może być dużym pocieszeniem. Inni będą chcieli porozmawiać o osobie, którą stracili, i odniosą korzyść ze słuchania uszu.

Kiedy ktoś doświadczył żałoby, może być mu trudno utrzymać kontrolę nad wszystkim. Dużą pomocą może być sprawdzenie, czy chcą, abyś odebrał dla nich jedzenie lub niezbędne rzeczy. Nie czekaj, aż cię zapytają, zapytaj, czy jest coś, co możesz zrobić, a nawet zasugeruj kilka rzeczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

error

Jeżeli artykuł Ci się podoba, to prosimy udostępnij go innym. :)

Skip to content