BEZPIECZNE PODRÓŻE Z PKP INTERCITY
Podróże z PKP
PKP Intercity cały czas funkcjonuje w reżimie sanitarnym, dążącym do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom spółki. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany oraz czyszczony po zakończeniu przejazdu. Na pokładach pociągów przewoźnika pasażerowie mają obowiązek zakrywania ust i nosa.
Wystąpienie epidemii i związane z tym ograniczenia w sferze publicznej niemal z dnia na dzień diametralnie zmieniły zapotrzebowanie na podróżowanie, a jednocześnie pociągnęły za sobą konieczność modyfikacji procedur bezpieczeństwa, co ważne, z uwzględnieniem sytuacji, która dotąd nie miała miejsca nie tylko na kolei, lecz także w skali globalnej. PKP Intercity już na samym początku opracowało i wdrożyło plany, zapewniające ciągłość działania spółki i realizacji przewozów oraz wysoki poziom bezpieczeństwa ? pasażerów i pracowników spółki.
PKP Intercity cały czas funkcjonuje w reżimie sanitarnym, dążącym do zapewnienia bezpieczeństwa podróżnym i pracownikom spółki. Każdy skład przewoźnika jest dezynfekowany i czyszczony po zakończeniu przejazdu. W pociągach został wprowadzony obowiązek rezerwacji miejsc. Jednocześnie podróż może odbywać nie więcej niż 100 proc. liczby miejsc siedzących. Kierownicy pociągów i konduktorzy są wyposażeni w środki ochrony indywidualnej i utrzymania higieny osobistej – maseczki i rękawiczki ochronne oraz żele do mycia i dezynfekcji rąk. Ich kontakt z podróżnymi podczas kontroli biletów odbywa się z zachowaniem bezpiecznego dystansu dzięki wykorzystaniu nowoczesnych terminali zbliżeniowych.
Bezpieczny pasażer
W komunikacji publicznej, a w tym w pociągach, obowiązuje zakrywanie ust i nosa. W trosce o zdrowie i bezpieczeństwo ? swoje oraz współpasażerów ? PKP Intercity w komunikatach na pokładach pociągów przypomina o konieczności wypełniania tego obowiązku podczas trwania całej podróży.
W sytuacji wielokrotnego uchylania się od obowiązku zakrywania ust i nosa podczas podróży na wezwanie drużyny konduktorskiej, z wyłączeniem przypadków przewidzianych w przepisach, może dojść do interwencji służb porządkowych. Od połowy czerwca PKP Intercity odnotowało blisko 90 zdarzeń wymagających interwencji policji do pasażerów nierespektujących obowiązku zasłaniania ust i nosa w trakcie podróży.
Maksymalnie bezpieczne korzystanie z pociągów zapewniają zaostrzone, i restrykcyjnie przestrzegane, procedury związane z codzienną obsługą taboru. Prowadzono dezynfekowanie kluczowych miejsc i elementów wyposażenia wagonów, z którymi podróżny mają bezpośredni kontakt, m.in. klamek, poręczy, uchwytów, przycisków sterowania drzwiami, czy toalet – warto zaznaczyć, że aby ograniczyć kontakt pasażerów z przyciskami do wagonowych drzwi, wprowadzono ich automatyczne otwieranie. Proces czyszczenia i dezynfekcji składów jest prowadzony na teren całej Polski i wszystkich zakładów spółki, dzięki temu każdy pociąg jest odpowiednio przygotowywany przed i po każdym kursie.
Od marca do sierpnia 2020 wykonano 139 161 dezynfekcji wagonów i 40 229 lokomotyw/członów sterowniczych EZT.
PKP Intercity opracowało i udostępniło na swojej stronie specjalny poradnik pasażera pn. ?Jak podróżować z PKP Intercity podczas epidemii?? https://www.intercity.pl/pl/jak-podrozowac-z-pkp-intercity-podczas-epidemii-poradnik-pasazera.html.
Do tej pory nie odnotowano przypadku, w którym zakażenie koronawirusem byłoby następstwem podróży pociągami PKP Intercity.
Szybko i bezpiecznie po bilet
PKP Intercity podjęło szereg działań sprzyjających przestrzeganiu zaleceń mających zapobiegać rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2, w tym zachowaniu dystansu społecznego i unikaniu bezpośredniego kontaktu. Kluczowym działaniem było zachęcanie podróżnych do kupowania biletów przez kanały zdalne, m.in. przez stronę internetową intercity.pl czy aplikację mobilną IC Mobile Navigator. W ślad za tym poszły konkretne rozwiązania. 5 sierpnia br. weszła w życie zmiana w regulaminie, która m.in. skróciła czasy na zakup, zwrot i wymianę biletów z systemu e-IC. Dotychczas obowiązujące 15 min na zakup i zwrot oraz 30 min na wymianę biletu zostały skrócone do 5 min przed odjazdem pociągu (z wyjątkiem sprzedaży niektórych biletów w komunikacji międzynarodowej – wagony sypialne i z miejscami do leżenia; a także zwrotów biletów w komunikacji międzynarodowej).
PKP Intercity ukończyło także prace nad udostępnieniem rezerwacji miejscówek do biletów okresowych w aplikacjach IC Mobile Navigator i SkyCash na przejazdy w pociągach TLK oraz IC. Zmiana ta – również dostępna od 5 sierpnia br. – jest ułatwieniem przygotowanym szczególnie dla pasażerów korzystających z biletów odcinkowych, a więc dla tych, którzy nie zawsze mają możliwość wcześniejszego precyzyjnego wybrania połączenia.
Ponadto na pokładach pociągów i w kasach biletowych przewoźnik wprowadził możliwość płatności zbliżeniowo kartą do 100 zł bez konieczności weryfikacji PIN.
Wdrożone zostały zmiany w algorytmie dotyczącym zasad przydzielania miejsc w systemie sprzedaży biletów PKP Intercity. Nowe rozwiązanie pozwoli na równomierne rozmieszczenie zarezerwowanych miejsc w wagonach. W pierwszej kolejności w wagonie lub pociągu rezerwowane są skrajne miejsca w kolejnych przedziałach. Po zajęciu tych miejsc dopełniane są kolejne przedziały. W efekcie podróżni będą rozmieszczani w miarę równomiernie we wszystkich wagonach. Nowy sposób przydzielania miejsc obowiązuje na połączenia, które są realizowane od 18 września br. Rozwiązanie to będzie w pełni widoczne od 18 października br., co ma związek z 30-dniowym okresem przedsprzedaży na przejazdy w relacjach krajowych.
Niezależnie od dotychczas wprowadzanych zmian i udogodnień prowadzone są prace w kierunku powstania całkowicie nowego systemu sprzedaży biletów. W tym celu został ogłoszony dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami.
Zasady bezpieczeństwa
Powzięcie szczególnych środków ostrożności, wprowadzenie nowych procedur wewnętrznych oraz zasad podróżowania pozwoliło na zapewnienie bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa w pociągach PKP Intercity. Obecnie do dyspozycji pasażerów jest już ponad 400 połączeń PKP Intercity. Zapewnienie bezpieczeństwa to niezmiennie jeden z priorytetów dla PKP Intercity. Jego realizacja przekłada się nie tylko na działania całej spółki, lecz także postawę pracowników, którzy każdego dnia pełnią swoją służbę ? na pokładach pociągów, na dworcach, zapleczach technicznych i w biurach ? ze świadomością spoczywającej na nich odpowiedzialności. Zaangażowanie i współdziałanie wszystkich ludzi PKP Intercity sprawia, że nawet w tak trudnym okresie, można bezpiecznie podróżować koleją.
Źródło informacji: PKP Intercity