KLIP PROMUJĄCY POLSKĄ LITERATURĘ NA ŚWIECIE
Klip promujący polską literaturę na świecie – New Books from Poland 2020
Instytut Książki zaprezentował film promocyjny ?New Books from Poland 2020? będący światową wizytówką tegorocznego wyboru najciekawszych i najbardziej inspirujących książek polskich autorów przedstawionego w angielskojęzycznym katalogu o tym samym tytule.
Wyprodukowany w całości w Polsce i przez polskich twórców film w reżyserii i na podstawie scenariusza Grzegorza Jankowskiego (m.in. ?Chrzest?, ?Szlakiem Kolberga?) powstał w ramach realizowanej przez Instytut Książki (IK) międzynarodowej kampanii promującej katalog ?New Books from Poland? i stronę booksfrompoland.pl na kluczowych z punktu widzenia sprzedaży praw do literatury rynkach: amerykańskim, brytyjskim, niemieckim i francuskim, a dzięki internetowi – na całym świecie.
Jak zaznacza dyrektor Instytutu Książki Dariusz Jaworski, celem działań IK jest choć minimalne zrekompensowanie polskiej literaturze i branży wydawniczej strat spowodowanych przez pandemię w międzynarodowym obrocie twórczością literacką. ?Jesteśmy przekonani, że dzięki szeroko zakrojonym działaniom promocyjnym na kluczowych dla polskich wydawców i autorów rynkach zagranicznych uda się nam nadrobić straty wynikające z odwołania międzynarodowych targów książki w tym roku? – podkreśla Dariusz Jaworski.
Trzon kampanii i jej pierwszy etap stanowią treści reklamowe i redakcyjne w najważniejszych branżowych czasopismach i serwisach internetowych na ww. rynkach: w amerykańskim Publishing Perspectives, brytyjskim The Bookseller, niemieckim Boersenblatt oraz francuskim Livres Hebdo.
W drugim etapie kampanii opublikowane zostaną kolejne wersje językowe filmu (hiszpańska, rosyjska, niemiecka i francuska), a do współpracy przy ich dystrybucji i promocji w sieciach społecznościowych odpowiednich obszarów językowych zostaną zaproszeni zagraniczni partnerzy Instytutu Książki z branży wydawniczej oraz ambasady RP i Instytuty Polskie na całym świecie.
W trzecim etapie Instytut Książki opublikuje serię dziewięciu filmowych prezentacji wybranych książek z katalogu ?New Books from Poland?: ?Oraz wygnani zostali? Wacława Holewińskiego, ?Zimowla? Dominiki Słowik, ?Nieradość? Pawła Sołtysa, ?Pchła? Anny Potyry, ?Patyki, badyle? Urszuli Zajączkowskiej, ?Pomyłka? Marty Kwaśnickiej ?Światło Zachodu? Bartosza Jastrzębskiego, ?Buntu i afirmacji. Esej o naszych czasach? Bronisława Wildsteina, ?Tyrmand. Pisarz o białych oczach? Marcela Woźniaka.
Katalog ?New Books from Poland? to skierowany do zagranicznych wydawców wybór nowości z polskiego rynku książki. To przygotowywane każdej jesieni narzędzie służy IK oraz polskim wydawcom i agentom literackim do przekonywania zagranicznych wydawców do wydawania książek polskich autorów w przekładzie na języki obce i tą drogą do popularyzowania naszej literatury wśród szerokich kręgów odbiorców w świecie.
W obecnym, wyjątkowo trudnym dla branży wydawniczej roku, w którym w wyniku pandemii odwołane zostały wszystkie liczące się międzynarodowe targi książki, IK szczególną uwagę skupił na poszukiwaniu narzędzi skutecznego dotarcia do zagranicznych wydawców i czytelników z przekazem o wartościowej i inspirującej ofercie twórców polskiej literatury. Wynikiem tych poszukiwań jest międzynarodowa kampania promocyjna ?New Books from Poland?, wykorzystująca zarówno media tradycyjne, jak i internetowe. Towarzyszący jej film dostępny jest na platformie YouTube.
Kampanię przygotował Dział programów zagranicznych Instytutu Książki pod kierunkiem Mateusza Adamskiego. Kreację nośników internetowych zapewniła Anna Światłowska. Film promocyjny i serię wizytówek wybranych książek z katalogu New Books from Poland wyprodukowała na zlecenie Instytutu Książki Tesla Pro Anna Kronenberg.
Reżyseria i scenariusz: Grzegorz Jankowski, zdjęcia i korekcja barwna: Adam Palenta, zdjęcia lotnicze: Michał Wencek, charakteryzacja: Dominika Truszkowska, kostiumy i scenografia: Maria Migdalska i Emil Richard, transport i logistyka: Krzysztof Kotowski, montaż: Konrad Nowakowski, postprodukcja dźwięku: Bartosz Jaworski, redakcja: Agata Fedeńczak, producent: Tomasz Kronenberg.
Źródło informacji: Instytut Książki