ĆWICZENIA DLA SENIORÓW

AKTYWNY SENIOR W DOMU

Program profilaktyczny Krajowej Izby Fizjoterapeutów i Ministerstwa Zdrowia

Obecna sytuacja i przymusowe pozostanie w domach może spowodować znaczne ograniczenia aktywności fizycznej wśród osób starszych. Już kilkudniowa absencja ruchowa może spowodować trudne do odwrócenia konsekwencje dla całego organizmu. Rezygnacja z aktywności może przyczynić się do pojawienia powikłań, w tym wtórnie spowodować osłabienie wszystkich układów i podatność na inne schorzenia, także po okresie pandemii.

UWAGA. NA DOLE ZNAJDUJE SIĘ LINK DO FILMÓW Z ĆWICZENIAMI

W trosce o zdrowie Państwa i Państwa bliskich rekomendujemy, aby, pomimo przebywania w warunkach domowych, utrzymać aktywność fizyczną. Codzienny regularny ruch pozwala zachować większą sprawność oraz przyczynia się do poprawy funkcjonowania układu immunologicznego.
Ponadto ćwiczenia fizyczne zmniejszają ryzyko wystąpienia wielu chorób przewlekłych, wpływają na zmniejszenie ryzyka wystąpienia upadków oraz poprawiają funkcjonowanie poznawcze.

Krajowa Izba Fizjoterapeutów w ramach programu „Aktywny senior w domu”, realizowanego wspólnie z Ministerstwem Zdrowia, przygotowała dla Państwa zestaw bezpiecznych ćwiczeń, który przekazujemy Państwu z nadzieją, iż ułatwią one funkcjonowanie w trudnych chwilach. Ćwiczenia
zostały przygotowane przez fizjoterapeutów – ekspertów KIF, na co dzień pracujących z pacjentami geriatrycznymi, neurologicznymi czy kardiologicznymi. Zalecamy, aby zaprezentowane działania fizjoprofilaktyczne stały się codziennym punktem dnia, nie tylko w czasie stanu zagrożenia epidemicznego.

Program powstał dzięki pracy zespołu ekspertów:
Dr Agnieszka Wójcik
Dr Piotr Czyżewski
Mgr Monika Piekarniak
Dr n. med. Marta Podhorecka
Dr n. o zdr. Anna Pyszora
Dr n. med. Marta Sidaway
Prof. dr hab. Edyta Smolis-Bąk
Dr Agnieszka Stępień
Prof. dr hab. n. med. Aleksandra Truszczyńska-Baszak

O czym należy pamiętać podczas wykonywania ćwiczeń:

  • Staraj się ćwiczyć w wywietrzonym pomieszczeniu.
  • Pamiętaj, aby podczas każdego ćwiczenia utrzymać spokojny, równomierny oddech.
  • Podczas ćwiczeń staraj się trzymać wyprostowaną pozycję ciała – ściągnięte łopatki, napięty brzuch, czubek głowy wysunięty w stronę sufitu, wtedy ćwiczenia będą najefektywniejsze.
  • Odpocznij po wykonaniu każdego ćwiczenia.
  • Możesz wykonać pojedyncze ćwiczenie lub zestaw kilku ćwiczeń.

Pamiętaj:

  • Jeśli podczas wykonywania któregoś z ćwiczeń poczujesz się słabo, zaprzestań ćwiczenia, usiądź i odpocznij.
  • Wykonuj ćwiczenia w zakresie własnych możliwości, jeśli poczujesz dyskomfort, zaprzestań ćwiczenia i odpocznij.

error

Jeżeli artykuł Ci się podoba, to prosimy udostępnij go innym. :)

Skip to content