Napędy na cztery koła w samochodach Toyoty. Osiem segmentów i sześć różnych technologii.
Gama Toyoty obejmuje dziewięć modeli z napędem na cztery koła z ośmiu segmentów. Marka oferuje sześć różnych technologii napędzania obu osi, w tym hybrydowy napęd AWD-i, klasyczne mechaniczne układy 4×4 i sportowy system GR-FOUR.
Szeroki wybór rozwiązań to efekt siedmiu dekad produkcji aut terenowych, zaangażowania w rozwój nowych technologii zelektryfikowanych napędów i doświadczeń w motorsporcie.
W ostatnich latach w ofercie Toyoty znacząco wzrosła liczba pojazdów dostępnych z napędem na cztery koła. Gama samochodów 4×4/AWD obejmuje dziewięć modeli, które różnią się między sobą zarówno wielkością, charakterem i funkcją, jak i zastosowaną technologią napędową. Toyota produkuje samochody z napędem wszystkich kół od ponad 70 lat, a obecnie w jej ofercie znajduje się aż sześć różnych technologii all wheel drive.
Elektryczne napędy AWD
Najbardziej popularny i dostępny w największej liczbie modeli Toyoty jest hybrydowy układ AWD-i. Oferowany jest jako opcja w modelach Yaris Cross, Corolla Cross, RAV4, zaś standardowo w RAV4 Plug-in Hybrid i Highlanderze.
AWD-i to połączenie układu hybrydowego napędzającego przednią oś oraz pracującego niezależnie od nich silnika elektrycznego przy tylnej osi. W układzie hybrydowym silnik benzynowy współpracuje z elektrycznym za pośrednictwem przekładni hybrydowej. Jednostka z tyłu pracuje niezależnie od nich i jest automatycznie uruchamiana przez komputer podczas ruszania, pokonywania zakrętów oraz na miękkim podłożu lub śliskiej nawierzchni. Zaletą AWD-i jest utrzymanie typowego dla hybryd, bardzo niskiego zużycia paliwa, błyskawiczne dołączenie napędu na tył w razie potrzeby oraz duże możliwości rozkładu siły napędowej między osiami.
Hybrydowy napęd AWD-i jest stosowany na masową skalę już od prawie 10 lat i stało się źródłem cennych doświadczeń, które inżynierowie marki wykorzystali przy projektowaniu elektrycznego napędu AWD w nowym bateryjnym modelu elektrycznym bZ4X. Mocniejsza, 218-konna wersja auta ma po jednym silniku przy każdej osi, które tworzą elektronicznie sterowany układ AWD XMODE o prawdziwych zdolnościach terenowych. System XMODE daje możliwość dostosowania pracy napędu do różnych warunków ? do jazdy po śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (do 20 km/h) oraz w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) z wykorzystaniem funkcji Grip Control.
Klasyczne mechaniczne napędy 4×4
Na długo zanim napędy hybrydowe stały się znakiem rozpoznawczym Toyoty, marka stała się znana z produkcji niezniszczalnych samochodów terenowych. Produkowany od 70 lat Land Cruiser i obecny na rynku od ponad pół wieku Hilux to prawdziwe ikony off-roadu. Oba wykorzystują klasyczne, mechaniczne napędy na cztery koła, jednak o nieco różnych zasadach działania.
Land Cruiser korzysta ze stałego napędu 4×4 z reduktorem, który jest najbardziej zaawansowaną konstrukcją tego typu. Zastosowano w nim centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) Torsen? z blokadą oraz tylny mechanizm różnicowy LSD Torsen?. Jazdę w terenie może wspomagać długa lista systemów, w tym układ zmiennej sztywności stabilizatorów, pneumatyczne zawieszenie tylnej osi z regulacją prześwitu, wspomaganie podjazdu pod górę i zjazdu ze wzniesienia, Crawl Control czy Multi-Terrain Select.
Hilux podczas jazdy po asfalcie korzysta z napędu na tył, a przednia oś jest dołączana ręcznie. W trudnym terenie kierowca może włączyć też reduktor. Auto jest wyposażone w tylny mechanizm różnicowy LSD, blokadę tylnego mechanizmu różnicowego oraz system wspomagający pokonywanie podjazdów i zjazdów ze wzniesienia.
W gamie Toyoty jest jeszcze jeden model, wykorzystujący mechaniczny napęd 4×4. RAV4 to samochód, który w latach 90. otworzył przed kierowcami aut osobowych nowe możliwości eksplorowania terenów z dala od asfaltu. Model ten w konfiguracji z benzynowym silnikiem 2.0 jest dostępny jako auto 4×4. Jego mechaniczny napęd z wałem napędowym przenoszącym moment obrotowy na tylną oś jest sterowany elektronicznie. Komputer dołącza tylne koła, by utrzymać trakcję na śliskiej nawierzchni, nierównościach, śniegu, piasku lub błocie, a także podczas ostrego pokonywania zakrętu.
W gamie Toyoty jest jeszcze jeden model, wykorzystujący mechaniczny napęd 4×4. RAV4 to samochód, który w latach 90. otworzył przed kierowcami aut osobowych nowe możliwości eksplorowania terenów z dala od asfaltu.
Model ten w konfiguracji z benzynowym silnikiem 2.0 jest dostępny jako auto 4×4. Jego mechaniczny napęd z wałem napędowym przenoszącym moment obrotowy na tylną oś jest sterowany elektronicznie. Komputer dołącza tylne koła, by utrzymać trakcję na śliskiej nawierzchni, nierównościach, śniegu, piasku lub błocie, a także podczas ostrego pokonywania zakrętu.
Sportowy napęd GR-FOUR
Układ napędowy GR-FOUR powstał dzięki doświadczeniom Toyoty w rajdowych mistrzostwach świata. System zadebiutował w GR Yarisie, dla którego bezpośrednią inspiracją jest walcząca o zwycięstwo w aktualnym sezonie WRC Toyota GR Yaris Rally1.
Sterowany elektronicznie, stały układ napędu na wszystkie koła GR-FOUR z tylnym mechanizmem różnicowym, daje możliwość wyboru trzech trybów pracy. Tryb Track rozdziela moc 50:50 i jest odpowiedni do szybkiej jazdy. W trybie Sport moc dzielona jest w proporcjach 30:70, aby uzyskać charakterystykę auta z napędem na tył. Do codziennej jazdy służy tryb Normal o rozkładzie mocy między przednią a tylną osią w proporcjach 60:40. Opcjonalnie GR Yaris może otrzymać przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, który zapewnia większą przyczepność i lepsze właściwości jezdne na zakrętach.
Jak obsługiwać Toyotę z napędem 4X4
Źródło informacji: Toyota
Zdjęcia i video: Toyota
Opinie i poglądy opublikowane na portalu cocomac.pl są wyłącznie opiniami i poglądami ich Autorów. Nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Również opinie wyrażane w publikowanych informacjach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.
Widzisz błąd w artykule, niedziałający link? Poinformuj nas o tym poprzez formularz kontaktowy lub mailem! Dziękujemy.
Kwantowe rozwiązanie zagadki klasycznie nierozwiązywalnej. Polsko-hinduski zespół fizyków wpadł na pomysł, jak rozwikłać XVIII-wieczny problem 36 oficerów Eulera, niemożliwy do…
O oleju palmowym i środowisku Olej palmowy pozyskiwany jest z olejowca gwinejskiego (Elaeis guineensis, zwanego popularnie palmą olejową), powszechnie uprawianego…
Maybelline New York przedstawia zespół ITZY jako swoich międzynarodowych ambasadorów Maybelline New York, największa marka kosmetyczna na świecie, z przyjemnością…
Frans Timmermans odwiedził Saule Technologies. Frans Timmermans, wiceprzewodniczący wykonawczy Komisji Europejskiej ds. Europejskiego Zielonego Ładu odwiedził wrocławską fabrykę Saule Technolog…
Wiosenna energia w kampanii SINSAY SS22. NAJNOWSZA KAMPANIA SINSAY SS22 STANOWI ŚWIETNE WPROWADZENIE W ŚWIAT WIOSENNYCH TRENDÓW. PROPOZYCJE DLA KOBIET, MĘŻCZYZN,…
Casting do familijnej reklamy produktów z zakresu środków czystości międzynarodowego koncernu. Poszukujemy aż 10 postaci. Pilne! CASTING MULTIETNICZNY – szukamy ludzi…
Odświeżony wygląd, najnowsza technologia i nowa wersja wykończenia GT-Line. Jak dotychczas, Kia sprzedała w Europie ponad 120.000 egzemplarzy XCeeda ?…
Do międzynarodowej kampanii L’Oreal poszukujemy kobiet. Casting online. Pierwszy etap selekcji na podstawie nadesłanych aktualnych portretów. Zdjęcia bez makijażu, filtrów, okularów…
Projekt społeczny. ?Sport bez barier? to inicjatywa, która ma na celu spopularyzować i wspierać aktywność sportową osób z niepełnosprawnościami, przyczyniać…
CHENGDU, miasto położone w południowo-zachodnich Chinach, popularny cel podróży turystycznych znany z bogatego życia twórczego i kulturalnego, 15 października wystąpi…
Odwodnienie śmiertelnym zagrożeniem kierowcy. Nie wszyscy zdają sobie sprawę z fatalnych konsekwencji odwodnienia kierowcy. Zanim wyruszysz w podróż na długi…
MFIPR: Seniorzy aktywni na rynku pracy (komunikat) Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej informuje: Wydłużenie aktywności zawodowej pracowników w wieku przedemerytalnym…
Prof. Krzysztof Sacha: dzięki kryształom czasowym powstaje czasotronika. Grupa naukowców ze Stanów Zjednoczonych oraz prof. Krzysztof Sacha z Uniwersytetu Jagiellońskiego,…