Napędy na cztery koła w samochodach Toyoty. Osiem segmentów i sześć różnych technologii.
Gama Toyoty obejmuje dziewięć modeli z napędem na cztery koła z ośmiu segmentów. Marka oferuje sześć różnych technologii napędzania obu osi, w tym hybrydowy napęd AWD-i, klasyczne mechaniczne układy 4×4 i sportowy system GR-FOUR.
Szeroki wybór rozwiązań to efekt siedmiu dekad produkcji aut terenowych, zaangażowania w rozwój nowych technologii zelektryfikowanych napędów i doświadczeń w motorsporcie.
W ostatnich latach w ofercie Toyoty znacząco wzrosła liczba pojazdów dostępnych z napędem na cztery koła. Gama samochodów 4×4/AWD obejmuje dziewięć modeli, które różnią się między sobą zarówno wielkością, charakterem i funkcją, jak i zastosowaną technologią napędową. Toyota produkuje samochody z napędem wszystkich kół od ponad 70 lat, a obecnie w jej ofercie znajduje się aż sześć różnych technologii all wheel drive.
Elektryczne napędy AWD
Najbardziej popularny i dostępny w największej liczbie modeli Toyoty jest hybrydowy układ AWD-i. Oferowany jest jako opcja w modelach Yaris Cross, Corolla Cross, RAV4, zaś standardowo w RAV4 Plug-in Hybrid i Highlanderze.
AWD-i to połączenie układu hybrydowego napędzającego przednią oś oraz pracującego niezależnie od nich silnika elektrycznego przy tylnej osi. W układzie hybrydowym silnik benzynowy współpracuje z elektrycznym za pośrednictwem przekładni hybrydowej. Jednostka z tyłu pracuje niezależnie od nich i jest automatycznie uruchamiana przez komputer podczas ruszania, pokonywania zakrętów oraz na miękkim podłożu lub śliskiej nawierzchni. Zaletą AWD-i jest utrzymanie typowego dla hybryd, bardzo niskiego zużycia paliwa, błyskawiczne dołączenie napędu na tył w razie potrzeby oraz duże możliwości rozkładu siły napędowej między osiami.
Hybrydowy napęd AWD-i jest stosowany na masową skalę już od prawie 10 lat i stało się źródłem cennych doświadczeń, które inżynierowie marki wykorzystali przy projektowaniu elektrycznego napędu AWD w nowym bateryjnym modelu elektrycznym bZ4X. Mocniejsza, 218-konna wersja auta ma po jednym silniku przy każdej osi, które tworzą elektronicznie sterowany układ AWD XMODE o prawdziwych zdolnościach terenowych. System XMODE daje możliwość dostosowania pracy napędu do różnych warunków ? do jazdy po śniegu i błocie, w głębokim śniegu i błocie (do 20 km/h) oraz w bardzo trudnych warunkach (do 10 km/h) z wykorzystaniem funkcji Grip Control.
Klasyczne mechaniczne napędy 4×4
Na długo zanim napędy hybrydowe stały się znakiem rozpoznawczym Toyoty, marka stała się znana z produkcji niezniszczalnych samochodów terenowych. Produkowany od 70 lat Land Cruiser i obecny na rynku od ponad pół wieku Hilux to prawdziwe ikony off-roadu. Oba wykorzystują klasyczne, mechaniczne napędy na cztery koła, jednak o nieco różnych zasadach działania.
Land Cruiser korzysta ze stałego napędu 4×4 z reduktorem, który jest najbardziej zaawansowaną konstrukcją tego typu. Zastosowano w nim centralny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) Torsen? z blokadą oraz tylny mechanizm różnicowy LSD Torsen?. Jazdę w terenie może wspomagać długa lista systemów, w tym układ zmiennej sztywności stabilizatorów, pneumatyczne zawieszenie tylnej osi z regulacją prześwitu, wspomaganie podjazdu pod górę i zjazdu ze wzniesienia, Crawl Control czy Multi-Terrain Select.
Hilux podczas jazdy po asfalcie korzysta z napędu na tył, a przednia oś jest dołączana ręcznie. W trudnym terenie kierowca może włączyć też reduktor. Auto jest wyposażone w tylny mechanizm różnicowy LSD, blokadę tylnego mechanizmu różnicowego oraz system wspomagający pokonywanie podjazdów i zjazdów ze wzniesienia.
W gamie Toyoty jest jeszcze jeden model, wykorzystujący mechaniczny napęd 4×4. RAV4 to samochód, który w latach 90. otworzył przed kierowcami aut osobowych nowe możliwości eksplorowania terenów z dala od asfaltu. Model ten w konfiguracji z benzynowym silnikiem 2.0 jest dostępny jako auto 4×4. Jego mechaniczny napęd z wałem napędowym przenoszącym moment obrotowy na tylną oś jest sterowany elektronicznie. Komputer dołącza tylne koła, by utrzymać trakcję na śliskiej nawierzchni, nierównościach, śniegu, piasku lub błocie, a także podczas ostrego pokonywania zakrętu.
W gamie Toyoty jest jeszcze jeden model, wykorzystujący mechaniczny napęd 4×4. RAV4 to samochód, który w latach 90. otworzył przed kierowcami aut osobowych nowe możliwości eksplorowania terenów z dala od asfaltu.
Model ten w konfiguracji z benzynowym silnikiem 2.0 jest dostępny jako auto 4×4. Jego mechaniczny napęd z wałem napędowym przenoszącym moment obrotowy na tylną oś jest sterowany elektronicznie. Komputer dołącza tylne koła, by utrzymać trakcję na śliskiej nawierzchni, nierównościach, śniegu, piasku lub błocie, a także podczas ostrego pokonywania zakrętu.
Sportowy napęd GR-FOUR
Układ napędowy GR-FOUR powstał dzięki doświadczeniom Toyoty w rajdowych mistrzostwach świata. System zadebiutował w GR Yarisie, dla którego bezpośrednią inspiracją jest walcząca o zwycięstwo w aktualnym sezonie WRC Toyota GR Yaris Rally1.
Sterowany elektronicznie, stały układ napędu na wszystkie koła GR-FOUR z tylnym mechanizmem różnicowym, daje możliwość wyboru trzech trybów pracy. Tryb Track rozdziela moc 50:50 i jest odpowiedni do szybkiej jazdy. W trybie Sport moc dzielona jest w proporcjach 30:70, aby uzyskać charakterystykę auta z napędem na tył. Do codziennej jazdy służy tryb Normal o rozkładzie mocy między przednią a tylną osią w proporcjach 60:40. Opcjonalnie GR Yaris może otrzymać przedni i tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu Torsen, który zapewnia większą przyczepność i lepsze właściwości jezdne na zakrętach.
Jak obsługiwać Toyotę z napędem 4X4
Źródło informacji: Toyota
Zdjęcia i video: Toyota
Opinie i poglądy opublikowane na portalu cocomac.pl są wyłącznie opiniami i poglądami ich Autorów. Nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Również opinie wyrażane w publikowanych informacjach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.
Widzisz błąd w artykule, niedziałający link? Poinformuj nas o tym poprzez formularz kontaktowy lub mailem! Dziękujemy.
Tłusty czwartek to jeden z dni tradycyjnie świętowanych w Polsce, wypadający według kalendarza chrześcijańskiego w ostatni czwartek przed wielkim postem,…
Jak pomóc nieśmiałemu dziecku Etykieta przypisująca dziecku jakieś cechy może działać jak samospełniająca się przepowiednia. Tak jest też z nieśmiałością…
ROSNĘ – OPADAM Pozycja do wykonania ćwiczenia: siedzącaIlość powtórzeń: 10Do wykonania ćwiczenia potrzebujesz: stabilne miejsce do siedzenia np. krzesło, kanapa,…
PROJEKT BIODRUKOWANIE 3D BIONICZNEJ TRZUSTKI Fundacja Badań i Rozwoju Nauki ? lider Konsorcjum Bionic, od 2017 roku pracuje nad innowacyjnym, na skalę…
Konkurs Międzynarodowy 38. Warszawskiego Festiwalu Filmowego. W tegorocznym Konkursie Międzynarodowym podczas Warszawskiego Festiwalu Filmowego zobaczyć będzie można 15 filmów, w…
WYPAD W PRZÓD Pozycja do wykonania ćwiczenia: stojąca.Ilość powtórzeń: 10.Do wykonania ćwiczenia potrzebujesz: powierzchnię do oparcia np. oparcie krzesła, stół,…
Geolog postrzega ziemię jako wynik historycznych i prehistorycznych procesów: fałdowanie skorupy ziemskiej, pękanie i uskoki, powstawanie osadów. Te procesy zachodzące…
Dr hab Tomasz Wojdacz: w przyszłości będziemy chodzić do lekarza z paszportem genomowym. Zsekwencjonowanie pełnego genomu człowieka to przełom technologiczny…
ROZPYCHANIE ŚCIAN Pozycja do wykonania ćwiczenia: stojąca.Ilość powtórzeń: 10.Do wykonania ćwiczenia potrzebujesz: framuga drzwi. Pozycja wyjściowa: Ćwiczenie: Obejrzyj wideo z…
Potrzebna kobieta do prezentacji pracy urządzenia medycznego. Producent urządzenia medycznego do badania piersi, poszukuje kobiety na której zaprezentowano by grupce…
Pick-up z piorunującym przyspieszeniem. Nowy Ford F-150 specjalnie dla amerykańskich organów ścigania. Zupełnie nowy F-150 Police Responder, jedyny w Ameryce…
Prof. Katunin: znajomość fraktali pozwoliła rozwinąć ważne technologie i przysłużyła się rozrywce. Geometryczne obiekty, jakimi są fraktale, dawniej zwano ?matematycznymi…