DIOR WOMEN. WIOSNA – LATO 2022
Maria Grazia Chiuri w damskiej kolekcji Dior wiosna-lato 2022 pokazuje sieć skojarzeń dotyczących zaprezentowanej w roku 1961, przez Marca Bohana, wieloletniego dyrektora kreatywnego Diora, kolekcji pod nazwą Slim Look, o której prasa modowa pisała wtedy: “To całkowicie zmienia modę, tak jak uczyniła to kolekcja New Look w 1947 roku”.
Maria Grazia Chiuri powraca więc do wczesnych lat 60-tych, kreśląc zarysy zmian i formułując nowy przekaz dla świata, który wciąż boryka się z pandemią.
Cięcia i efekty graficzne transponowane na kolor żółty, zielony, czerwony, granatowy, pomarańczowy i malinowy, nadają nutę kolorystyczna estetyce Bohana.
Kolory te nawiązują do geometri przestrzennych i paneli kolorystycznych, które są sercem gier wymyślonych przez włoską artystkę Annę Paparatti.
Maria Grazia Chiuri, zainspirowana jej wyjątkowym stylem, zwróciła się do dziś 85-letniej artystki z propozycją stworzenia scenografii pokazu, która będzie odzwierciedlała ducha jej różnych prac.
Kurtki o pudełkowym kroju, wyrafinowane płaszcze i sukienki w kształcie litery A. Spódnice, bermudy, szorty i sukienki łączone są na wiele sposobów w serii kontrastów. Stworzone, aby błyszczeć na parkiecie, przywołują na myśl legendarny rzymski klub nocny Piper Club – rozległe, kolorowe miejsce i ówczesny symbol wolności. Laboratorium, w którym eksperymentowano z modą i sztuką. Oferujące unikalne poczucie kreatywności, jak Le Palace w Paryżu. Miejsce, gdzie artyści mieszali się z filozofami, muzami i aktorami, między innymi, w zupełnie nowym i nieoczekiwanym otoczeniu, tak jak ta kolekcja, której ucieleśnieniem jest II Gioco del Nonsense (Gra w nonsens) Anny Paparatti.
Nonsens,jak pisze amerykańska poetka i krytyk literacki Susan Stewart, to “doskonała, czysta, nietknięta powierzchnia znaczenia, której każdy gest jest refleksją”.
ZOBACZ GALERIĘ
Fragment z L’Aurore, 27 stycznia 1961 roku, cytowany w książce Dior by Marc Bohan wydanej przez Editions
Assouline, 2018.
Anna Poparatti czerpała inspirację z różnych kreacji tematycznie związanych z grami, jak np. jej praca II Gioco
del Nonsense.
From Nonsense: Aspects of lntertextuality in Folklore and Literature, Johns Hopkins University Press, 1979.
Źródło informacji: Dior
Zdjęcia i video: Dior
Opinie i poglądy opublikowane na portalu cocomac.pl są wyłącznie opiniami i poglądami ich Autorów. Nie należy ich utożsamiać z poglądami redakcji. Również opinie wyrażane w publikowanych informacjach nie odzwierciedlają poglądów redakcji i wydawcy, a mają charakter informacyjny.
TO TEŻ CIEKAWE:
[CP_CALCULATED_FIELDS id=”7″]