MotoryzacjaPolecaneTechnologia

NISSAN E-POWER

Nowatorski, innowacyjny układ napędowy e-POWER zostanie wprowadzony do gamy Nissana Qashqai latem tego roku, po raz kolejny przełamując standardy w segmencie crossoverów zapoczątkowanym właśnie przez ten model.

Nowy Qashqai, jako pierwszy europejski model, zostanie wyposażony w wyjątkowy układ napędowy e?POWER. Stosowany wyłącznie w samochodach Nissana, jako kluczowy komponent strategii Nissan Intelligent Mobility, jest wyjątkowym rozwiązaniem wśród napędów zelektryfikowanych, zwiększając przyjemność oraz wydajność jazdy. .

Nowy Qashqai, jako pierwszy europejski model, zostanie wyposażony w wyjątkowy układ napędowy e?POWER. Stosowany wyłącznie w samochodach Nissana, jako kluczowy komponent strategii Nissan Intelligent Mobility, jest wyjątkowym rozwiązaniem wśród napędów zelektryfikowanych, zwiększając przyjemność oraz wydajność jazdy.

?Wprowadzenie innowacyjnego układu napędowego e-POWER do nowego modelu Qashqai podkreśla pionierską pozycję Nissana w segmencie crossoverów. Klientom spodoba się uczucie prowadzenia samochodu elektrycznego bez konieczności ładowania akumulatora. e?POWER to kamień milowy w strategii elektryfikacyjnej Nissana? ? powiedział Guillaume Cartier, prezes Nissana na region AMIEO.

Dlaczego e-POWER?

Przeprowadzone przez Nissana badania wykazały, że kierowcy europejskich crossoverów ponad 70% czasu za kierownicą samochodu spędzają jeżdżąc po mieście i jego okolicach. Dowiedziono również, że wybierając pojazd, klienci odczuwają potrzebę pogodzenia przyjemności z jazdy z jak najwyższym poziomem przyjazności samochodu dla środowiska.

W odpowiedzi na ten trend, Nissan opracował układ napędowy e-POWER, stworzony z myślą o potrzebach europejskich klientów. Zapewnia on optymalne parametry w zakresie zużycia paliwa oraz przyjemność z jazdy jak samochodem elektrycznym, dzięki połączeniu dwóch mocnych atutów Nissana: zaawansowanej techniki akumulatorów i silników elektrycznych oraz innowacyjnego silnika spalinowego o zmiennym stopniu sprężania.

Dlatego e-POWER jest rozwiązaniem idealnym dla kierowców codziennie pokonujących trasy miejskie lub podmiejskie, którzy nie mogą lub nie chcą poświęcać czasu na ładowanie akumulatora z gniazdka, a jednocześnie są już gotowi na pierwszy krok w kierunku samochodu w 100% elektrycznego.

Koła napędzane w 100% elektrycznie

Na układ e-POWER składa się wysoce wydajny akumulator współpracujący z trzycylindrowym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania, generującym moc 158 KM oraz z generatorem prądu, falownikiem i silnikiem elektrycznym o mocy 140 kW, rozmiarami i mocą zbliżonym do silników typowych dla samochodów elektrycznych Nissana. Silnik spalinowy wytwarza energię, która może zostać przekazana przez falownik jako elektryczna do akumulatora, silnika elektrycznego lub do obydwu jednocześnie, zależnie od zapotrzebowania wynikającego z warunków jazdy.

Rozwiązanie to wyróżnia fakt, że silnik elektryczny jest jedynym źródłem napędu kół, dzięki czemu samochód błyskawicznie reaguje i płynnie przyspiesza. Jest to atrakcyjna alternatywa dla tradycyjnych układów hybrydowych.

Układ napędowy e-POWER nowego Nissana Qashqai stworzono z myślą o przyjemnej, bezproblemowej i płynnej jeździe, typowej dla napędów w pełni elektrycznych, lecz bez konieczności ładowania akumulatora.

Bestsellerowy układ napędu samochodu

Układ napędowy e-POWER zastosowano po raz pierwszy w Japonii w roku 2017 w kompaktowym modelu Note, który stał się najlepiej sprzedającym się samochodem na tamtejszym rynku w 2018 roku.

Na potrzeby nowego Nissana Qashqai system e-POWER znacząco zmodernizowano, z myślą o oczekiwaniach europejskich klientów i pokonywanych przez nich codziennie trasach miejskich lub podmiejskich. Model Note na rynek japoński wyposażony jest w trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra (80 KM), który zasila akumulator. Łączna moc tego układu to 95 kW (127 KM). W wersji na rynek europejski układ został zmodernizowany ? zastosowano w nim trzycylindrowy turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania, generujący moc 158 KM, a łączna moc układu to 140 kW (190 KM).

Zaletą e-POWER jest optymalny zakres pracy silnika przy najlepszym możliwym stopniu sprężania, co oznacza większą oszczędność paliwa i niższą emisję CO2 w porównaniu z tradycyjnym silnikiem spalinowym, a także wyższy komfort jazdy dzięki cichszej pracy silnika. Dodatkową korzyścią jest zminimalizowanie negatywnego wpływu układu e-POWER na jakość powietrza w mieście.

Dzięki w pełni zelektryfikowanemu napędowi nie występują opóźnienia w dostarczaniu momentu obrotowego, w przeciwieństwie do tradycyjnego układu hybrydowego, gdzie nastąpić może znaczny wzrost obrotów silnika w odpowiedzi na wciśnięcie przez kierowcę pedału przyspieszenia. Natychmiastowa reakcja układu napędowego e-POWER zapewnia wyjątkowe, ekscytujące wrażenia z jazdy, niezależnie od sytuacji na drodze.

Z myślą o jak najlepszych osiągach, w chwili gwałtownego przyspieszenia lub wysokiej prędkości jednostka sterująca zasilaniem układu e-POWER może przekazywać moc wytwarzaną przez silnik o pojemności 1,5 litra bezpośrednio przez falownik do silnika elektrycznego, by wzmocnić zasilanie pochodzące z akumulatora.

Podczas zwalniania i hamowania energia kinetyczna jest odzyskiwana i użytkowana w celu ładowania akumulatora, by zwiększyć wydajność układu wtedy, gdy będzie to potrzebne.

?Zdajemy sobie sprawę, że potencjalni nabywcy modelu Qashqai e-POWER będą spędzać prawie trzy czwarte czasu za kierownicą jeżdżąc po mieście i jego okolicach. To właśnie dla nich stworzyliśmy układ napędowy e-POWER, który gwarantuje możliwie wydajną, efektywną i cichą pracę silnika w najbardziej typowych warunkach jazdy. Jednocześnie nie poszliśmy na kompromis pod względem osiągów. Samochód błyskawicznie przyspiesza dzięki w pełni elektrycznemu napędowi kół. Nie ma również skrzyni biegów, która mogłaby zakłócać proces przenoszenia mocy? ? powiedział David Moss, pierwszy wiceprezes ds. badań i rozwoju na region AMIEO w Nissan Technical Centre Europe (NTCE).

Zmienny stopień sprężania

Sercem wyjątkowego układu napędowego Nissana e-POWER jest trzycylindrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra i zmiennym stopniu sprężania, generujący moc 158 KM, stworzony specjalnie dla potrzeb tego systemu. Zastosowany po raz pierwszy w Infiniti ? marce premium Nissana ? parametr zmiennego stopnia sprężania jest wyjątkowym rozwiązaniem w silnikach spalinowych. Umożliwia regulację stopnia sprężania, zapewniając tym samym optymalne osiągi i oszczędności w zależności od wielkości obciążenia silnika. Zanim rozwiązanie zastosowano po raz pierwszy w Infiniti w 2018 roku, sam silnik został zaliczony do dziesiątki najlepszych jednostek napędowych na świecie przez Ward?s ? amerykańską firmę konsultingową działającą w sektorze motoryzacji.

Zakres stopnia sprężania obejmuje wartości od 8:1 do 14:1. Osiągnięto to dzięki możliwości sterowania wielkością skoku tłoka zależnie od zapotrzebowania układu na moc.

W warunkach małego zapotrzebowania na moc ? na przykład w czasie jazdy ze stałą prędkością i przy wysokim stanie naładowania akumulatora ? stopień sprężania jest wyższy, co sprzyja optymalizacji zużycia paliwa i emisji. Z kolei w warunkach dużego zapotrzebowania na moc i konieczności doładowania akumulatora lub przekazania mocy bezpośrednio do silnika, uruchamiany jest tryb niższego stopnia sprężania, by zmaksymalizować moc jednostki napędowej. Przejście pomiędzy poszczególnymi stopniami sprężania jest niezauważalne, bez konieczności podejmowania jakichkolwiek czynności przez kierowcę.

?Układ e-POWER w modelu Qashqai to unikatowa technologia Nissana, która stawia przede wszystkim na wydajność napędu i przyjemność z jazdy. Opracowując ten układ dla potrzeb rynku europejskiego dołożyliśmy wszelkich starań, żeby kierowcy Nissana Qashqai z napędem e-POWER nie musieli akceptować kompromisów pod względem wrażeń z jazdy. Nasza technologia łączy w sobie wszystko, co najlepsze, odzwierciedlając najistotniejsze dla Nissana cechy ? odwagę, pionierskie rozwiązania i innowacyjność, stawiając kierowcę na pierwszym miejscu? ? dodał David Moss.

Linear Tune

Kluczową kwestią przy opracowywaniu systemu e-POWER dla modelu Qashqai była konieczność zapewnienia ?naturalnych? doznań z jazdy ? dopasowania prędkości obrotowej silnika spalinowego do prędkości samochodu. Układ Linear Tune jest efektem współpracy kadry inżynierskiej Nissan Technical Centre Europe (NTCE) w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Funkcja ta steruje pracą silnika benzynowego, powodując stopniowy wzrost prędkości obrotowej tak, by sprostać zapotrzebowaniu na moc w miarę przyspieszania przy jednoczesnym wyeliminowaniu odczuwanego przez kierowców i pasażerów efektu niespójności osiągów i dźwięku silnika. Niedopasowanie prędkości obrotowej silnika do prędkości samochodu jest zjawiskiem wywołującym u kierowców i pasażerów poczucie dyskomfortu. Użytkownicy samochodów często opisują nagły wzrost obrotów silnika bez towarzyszącego mu proporcjonalnego przyspieszenia jako frustrujący i właśnie ?niespójny?. Funkcja Linear Tune w układzie napędowym e-POWER to antidotum na takie sytuacje.

e-Pedal Step

Podobnie jak w modelu LEAF, układ e-POWER w nowym Nissanie Qashqai zapewnia kierowcy wyjątkowe wrażenia z jazdy dzięki systemowi e-Pedal Step. Stworzony z myślą o wyeliminowaniu męczącej konieczności ciągłego przyspieszenia i hamowania w mieście, wymagającej od kierowcy częstego przenoszenia stopy z pedału hamulca na pedał gazu i odwrotnie, e-Pedal Step umożliwia przyspieszanie i hamowanie jedynie przy użyciu pedału przyspieszenia.

Funkcja e-Pedal Step wymaga aktywacji przełącznikiem znajdującym się na konsoli środkowej. Z chwilą uruchomienia silnika wciśnięcie pedału przyspieszenia zapewnia ?klasyczny? wzrost prędkości. Po zwolnieniu pedału, system e-Pedal Step zacznie wyhamowywać samochód z opóźnieniem o wartości około 0,2 g, co wystarcza, by zapaliły się światła stopu. Samochód zwolni do prędkości ?pełzania?, nie zatrzymując się. Rozwiązanie to zapewnia także maksymalną płynność manewrów parkingowych przy niskiej prędkości. Kierowcy szybko dostosowują siłę nacisku na pedał przyspieszenia tak, aby uzyskać pełną płynność jazdy, która staje się zarazem bardziej intuicyjna i mniej wymagająca.

Zelektryfikowana gama

Dla potencjalnych nabywców Nissana Qashqai wprowadzenie do gamy odmiany e-POWER oznacza większe możliwości wyboru. Oferowana obecnie na rynku wersja z napędem mild hybrid wyposażona w silnik o pojemności 1,3 litra dostępna jest w dwóch wariantach mocy: 140 KM (103 kW) i 158 KM (116 kW). Oba zapewniają energetyzujące osiągi, minimalizując jednocześnie zużycie paliwa i poziom emisji.

Trzecia generacja crossovera Qashqai jest wierna pierwotnym założeniom ? wyjątkowemu wzornictwu i wysokiemu poziomowi komfortu we wnętrzu przy jednoczesnym wykorzystaniu intuicyjnej technologii i odpowiedniej dynamiki jazdy.

GALERIA ZDJĘĆ

?Jesteśmy przekonani, że dzięki innowacyjnej technologii e-POWER Nissana klienci będą zachwyceni wrażeniami z jazdy typowymi dla samochodów elektrycznych, przy jednoczesnym braku niedogodności związanych z ograniczonym zasięgiem. Nowy napęd zapewnia połączenie przyjemności z jazdy z bardziej ekologicznym podejściem do codziennego życia. Podsumowując, Qashqai e-POWER przekona do siebie kierowców, którzy nie są jeszcze gotowi na w 100% elektryczny samochód, natomiast chcą być bardziej przyjaźni środowisku i cieszyć się przyjemnością codziennej jazdy typową dla samochodów elektrycznych? ? powiedział Arnaud Charpentier, wiceprezes ds. strategii produktów i cen Nissana na region AMIEO.

DANE TECHNICZNE*

Układ e-POWER
MocKM (kW)190 (140)
Moment obrotowyNm330
Napęd2WD
Zużycie paliwa (cykl mieszany)l/100 km5,3*
Poziom emisji (cykl mieszany)g/km119*

*Dane zostaną potwierdzone po uzyskaniu homologacji.

Żródło: NISSANJ

Zdjęcia: NISSAN

Widzisz błąd w artykule, niedziałający link? Poinformuj nas o tym poprzez formularz kontaktowy lub mailem! Dziękujemy.

TO TEŻ CIEKAWE:

DYSORTOGRAFIA TO NIE DYSLEKSJA

Badania pracy mózgu: dysortografia to nie jest lżejsza forma dysleksji. Dysortografia wcale nie jest – jak może się niektórym wydawać…

PATRZENIE NA RYBKI W AKWARIUM USPOKAJA?

To FAKT! Naukowcy z brytyjskiego National Marine Aquarium, Plymouth University i University of Exeter dowiedli, że regularne przyglądanie się akwariowym…

PO CO NAM PSYCHOTERAPIA

Psychoterapia to nie rozmowa z przyjaciółką Na psychoterapii nie uzyskamy porady, czy się rozwieść, czy odejść z pracy. Psychoterapeuta nie…

Tarnowskie Centrum Informacji

Tarnowskie Centrum Informacji to laureat XIII edycji konkursu na Najlepsze Centrum Informacji Turystycznej w Polsce w kategorii 4 gwiazdek. Tarnowska…

DEKAMERON – PĄTNICZKA

DZIEŃ PIERWSZY Opowieść IX Pisownia oryginalna z 1930 roku Król Cypru, wydrwiony przez pewną Gaskonkę, staje się z człeka tchórzliwego…

NA DRODZE DO HOMO CYBER

Firma Elona Muska testuje wszczepiane do mózgu chipy, które mają połączyć umysł z komputerem. O możliwej ewolucji Homo sapiens w…

WITKACY W MUZEUM NARODOWYM

Witkacy. Sejsmograf epoki przyspieszenia. Wystawa w dniach 08.07 – 09.10. 2022. Wystawa poświęcona jest twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, jednego z…

NIEDROŻNOŚĆ PRZEWODU POKARMOWEGO

Częste powikłanie po operacji brzucha. Niedrożność przewodu pokarmowego to stan, w którym następuje zatrzymanie procesu przemieszczania się trawionych resztek pokarmu przez przewód…

DEKAMERON – ISABETTA Z MESSYNY

DZIEŃ CZWARTY Opowieść V Pisownia oryginalna z 1930 roku Bracia Isabetty zabijają jej kochanka. Umarły ukazuje się jej we śnie…

ZADZIWIAJĄCE KOCIE AMORY

Dlaczego marcujące się koty wrzeszczą? Jak zbudowany jest penis kocura? Czy kocice trzymane w domach jajeczkują inaczej niż wolno żyjące?…

HALUKSY – KOŚLAWE PALUCHY

Czy haluksom można zapobiegać? Zniekształcenie stopy może być nabyte albo wrodzone. Charakterystyczne dla haluksów jest koślawe ustawienie palucha i szpotawe (czyli…

OBYCZAJOWOŚĆ SEKSUALNA MŁODZIEŻY

Prof. Izdebski: dużo się zmienia w obyczajowości seksualnej młodzieży, spada natomiast aktywność seksualna Polaków. W obyczajowości seksualnej młodzieży obserwujemy duże…

ZDROWY SEN

Co robić, by się wysypiać? Przyczyną kłopotów ze snem może być niewłaściwy tryb życia albo brak odpowiedniej dawki światła słonecznego…

O PĄCZKACH I TŁUSTYM CZWARTKU

Tłusty czwartek to jeden z dni tradycyjnie świętowanych w Polsce, wypadający według kalendarza chrześcijańskiego w ostatni czwartek przed wielkim postem,…

DEKAMERON – MELCHISEDECH LICHWIARZ

DZIEŃ PIERWSZY Opowieść III Pisownia oryginalna z 1930 roku Melchisedech ? żydowin, opowieścią o trzech pierścieniach salwuje się z niebezpieczeństwa,…

JAGODY  KAMCZACKIE

Dlaczego warto jeść jagody kamczackie? Powiedzieć, że jagody kamczackie są owocami o dużej wartości odżywczej, to jakby nic nie powiedzieć.…

NAUCZYĆ SIĘ POCZUCIA HUMORU

Badaczka humoru: poczucie humoru można wyćwiczyć. Śmiech jest zaraźliwy – trzydziestokrotnie częściej śmiejemy się w towarzystwie innych niż w samotności.…

KLESZCZOWE ZAPALENIE MÓZGU

Kleszczowe zapalenie mózgu ? fakty, które warto znać. Wraz z nowym sezonem na kleszcze wielu z nas zetknęło się już…

KOŃ I CZŁOWIEK W  DEPRESJI

Koń towarzyszem w procesie leczenia depresji. Poziom oksytocyny w organizmie człowieka można podnieść poprzez regularne przebywanie w towarzystwie konia i…

UROCZY PSYCHOPATA

Psychopaci potrafią uwodzić. Zaburzenia osobowości typu antyspołecznego, powszechnie określane jako psychopatyczne, należą do stosunkowo częstych. Jak w porę dostrzec, że…

KTO MOŻE ZOSTAĆ EKSTREMISTĄ

Wszyscy możemy być ekstremistami? Co łączy zauroczenie, pasję twórczą, fanatyzm Szaleńcze zakochanie, oddawanie się bez reszty pracy, pasji czy idei……

MUMIA JEDNAK NIE JEST W CIĄŻY

Mumia egipska z Warszawy nie była w ciąży – w jej miednicy znajdują się… pakunki. Nie płód, ale kilka zawiniątek…

DZIECKO A ŚMIERĆ BLISKIEJ OSOBY

Jak rozmawiać z dziećmi o chorobie, izolacji i śmierci dziadków? Choroby i śmierć osób bliskich towarzyszą naszym rodzinom od zawsze.…

BIAŁE MAŁŻEŃSTWA

Chcą ze sobą być, ale seksu mieć nie mogą: białe związki Kochają się, pragną siebie, ale nie mają pełnego współżycia…

ZBADANO GENOMY POLAKÓW

Projekt Nasze Genomy, czyli genetyczny portret Polaków. W ramach projektu naukowego Nasze Genomy udało się stworzyć bazę wariantów genetycznych populacji…

JEANSOWO W SINSAY

Jeansowe „The best of” w Sinsay Jeans od kilku dekad uchodzi za modową klasykę, która opiera się chwilowym trendom i rządzi…

WIRUSOWE ZAPALENIE WĄTROBY TYPU C

Dr hab. Wójcicka: wirus HCV jest wysoce zakaźny i może być przenoszony drogą płciową Zapalenie wątroby typu C wywoływane przez…

H&M ORAZ NETFLIX

Serial Sex Education Netflixa jest na szczycie listy oglądalności od czasu swojej premiery. Teraz, gdy wkrótce pojawi się trzeci sezon,…

SEKSUALNOŚĆ U KRESU ŻYCIA

U kresu życia. Wtedy także jest miejsce na seksualność. Seksualność to nie tylko stosunek, ale przede wszystkim głęboka więź między…

KRĘGOSŁUP – DLACZEGO BOLI

Kręgosłup ? dlaczego boli i jak sobie pomóc Badania wskazują na genetyczne predyspozycje do kłopotów z kręgosłupem, ale pokazują też…

OSOBOWOŚĆ BORDERLINE

Zaburzenia osobowości borderline, czyli życie na krawędzi. Przebywanie z osobą z zaburzeniami osobowości typu bordeline to emocjonalna huśtawka: trudno przewidzieć,…

WYPALENI RODZICE

Wypalenie rodzicielskie Przedłużająca się pandemia szczególnie dotyka rodziców, którzy łączą zdalną pracę zawodową z całodzienną opieką nad dziećmi i edukacją…

WYPALENIE ZAWODOWE

Gdy nie masz siły pracować?. Wypalenie zawodowe nie jest chorobą, choć ten zespół objawów skutecznie uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie – nie…

WYPALENIE RODZICIELSKIE

Psycholog: rodzice doświadczają wypalenia wskutek stresu związanego z wychowywaniem dzieci. Około 8 proc. rodziców w Polsce doświadcza wypalenia rodzicielskiego, a…

Kia EV6

Za sprawą nowoczesnego designu, świetnych osiągów i nowatorskich rozwiązań w kabinie Kia EV6 na nowo definiuje elektromobilność Nowa Kia EV6…

EGIPT – ZNALEZIONO SKULONE ZWŁOKI

Elitarny grób sprzed 1,5 tys. lat odkryli archeolodzy w Berenike. Siedem skulonych szkieletów, położonych w kilku warstwach, znajdowało się w…

Globalizacja a praca

PE: globalizacja tworzy nowe miejsca pracy, ale może też powodować ich utratę. Globalizacja tworzy nowe miejsca pracy, ale może też…

DEKAMERON – SPOWIEDŹ

DZIEŃ TRZECI Opowieść III Pisownia oryginalna z 1930 roku Pod pokrywką spowiedzi i swej wrzekomo urażonej cnoty, dama rozmiłowana w…

DYSLEKCJA ROZWOJOWA

Jej objawy pojawiają się już w przedszkolu! U dziecka z trudnościami w czytaniu i pisaniu, które nie otrzyma odpowiedniego wsparcia,…

ARSEN W RYŻU

Jak ugotować ryż, by szkodliwego arsenu było w nim jak najmniej Ryż może zawierać relatywnie dużo szkodliwego arsenu. Z tego…

POZYTYWNA STRONA STRESU

Stres szkodliwy, ale czasami przynosi pożytki. Stres obecnie nie ma dobrej prasy. Słusznie uznawany jest za czynnik, który w połączeniu…

FIBROMIALGIA

Co to jest i jak się ją diagnozuje? Tego schorzenia nie widać, a powoduje istotne cierpienie. Nie pokażą jej testy…

MUZYKA CHOPINA ZA 1 ZŁ

Bilety za 1 zł i codzienne recitale w Muzeum Fryderyka Chopina z okazji 211. rocznicy urodzin kompozytora – od 23…

UCZULENIE NA JAD OWADÓW

Uczulenie na jad owadów ma swoje konsekwencje w psychice. Około 1-2 proc. osób na jad owadów reaguje w sposób tak…

MIESZKAŃCY NASZYCH JELIT A NASZA PSYCHIKA

Jelitowa mikrobiota a nasza psychika. Naukowcy coraz częściej biorą pod lupę ludzką mikrobiotę jelitową. Przybywa dowodów, że mikroorganizmy zamieszkujące nasze…

CAR OF THE YEAR POLSKA 2021

Kia Sorento zdobywa tytuł Car of The Year Polska Poznaliśmy zwycięzcę polskiej edycji konkursu Car of the Year 2021. Za…

JAZZ PO POLSKU 2023

Startuje edycja ? ?Jazz po polsku ? Warsaw live sessions? W ramach ?Jazz po polsku ? Warsaw Live Sessions? odbędzie…


[CP_CALCULATED_FIELDS id=”7″]

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

error

Jeżeli artykuł Ci się podoba, to prosimy udostępnij go innym. :)

Przejdź do treści